برنامه ریزی تحصیلی

برنامه ریزی تحصیلی

برنامه ریزی تحصیلی

شاید فکر کنید مگر می‌شود در مدت چند ماه باقی‌مانده تا کنکور به یک رتبه ۳رقمی یا ۲ رقمی دست‌ یافت؟ من با توجه به تجربه‌هایم می‌گویم می‌شود ولی، رسیدن به آن پیش شرط‌هایی دارد که باید درنظر بگیرید. اگر شما مراحل زیر را طی نمایید، و از دبیران و اساتید مناسب و توانا به هر صورت بهره‌گیری نمایید، تضمین موفقیت شما صددرصد خواهد بود.

برنامه ریزی

برنامه ریزی در درس خواندن بسیار مهم می‌باشد و بدون انجام این مرحله نباید هیچ کار دیگری انجام داد،  زیرا این کار مثل یک پروژه یکساله برای کسب موفقیت عالی می‌باشد که شما درس خواندن را از امروز شروع می‌کنید و سال دیگر همین موقع، شما یک رتبه عالی در کنکور سراسری کسب کرده‌اید. در این راه طولانی، هر قدمی که بر می‌دارید باید برنامه ریزی شده باشد تا بیشترین راندمان را داشته باشید. بدون برنامه ریزی شما در این پروسه طولانی مدت گم می‌شوید.

یک برنامه ریزی موفق اجزایی دارد که باید اجرا شود که عبارتند از: هدف، تعهد به اجرا، و نوشتن برنامه.

۱-۱- هدف:

نکته‌ای بسیار مهم که باید در برنامه ریزی مد نظر قرار دهیم این است که ما چرا برنامه ریزی می‌کنیم؟

جواب واضح است: برای اینکه به یک هدف برسیم!

مشکل اینجاست که اکثر برنامه ریزی‌های ما یا هدف ندارند و یا اهداف تعریف شده آنقدر مبهم و گنگ هستند که برنامه ریزی را مخدوش و خراب می‌کند. بعنوان مثال خیلی ها می‌گویند که من میخواهم درس بخوانم تا نمره ام خوب !! شود. سؤالی که مطرح است این است که به نظر شما خوب چند است؟ به عبارت دیگر هدف شما باید دقیق و کمیت یافته باشد. اگر شما بخواهید ۱۵ بگیرید باید روزی ۱ ساعت درس بخوانید، اگر میخواهید ۱۸ بگیرید باید روزی ۳ ساعت درس بخوانید و اگر میخواهید ۲۰ بگیرید باید تمام وقت‌تان را درس بخوانید!

خیلی‌ها در کلاس‌های کنکور وقت صرف می‌کنند و یا از دبیران غیرمتخصص برای تدریس خصوصی استفاده می‌کنند و در آخر کار با هزینه‌ایی فراوان به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسند.

مسلماً اگر بخواهید در پایان یک سال تحصیلی نتیجه‌ای عالی داشته باشید باید خیلی وقت بیشتری صرف کنید تا اینکه بخواهید در پایان یک سال فقط درس‌هایتان را پاس کرده باشید.  بدون هدف برنامه ریزی شما معنی و مفهومی ندارد. اگر هدفی برای درس‌خواندن (یا به‌طور کلی تحصیل) خود نداشته باشید و در پایان یک سال هیچ موفقیتی در کنکور نداشته باشید، پیش خود می‌گویید که خیلی خوب است، چون حداقل من درس‌هایم را پاس  کرده‌ام. اگر هم چند درس را افتاده باشید پیش خود می‌گویید باز هم خوب است، چون همین‌که برخی دروس را پاس کرده‌ام از هیچی بهتر است!