در كنكور و آزمون چگونه تست بزنيم

در كنكور و آزمون چگونه تست بزنيم

در كنكور و آزمون چگونه تست بزنيم؟

 

با توجه به اينكه روش صحيح پاسخ‌گويي به سوالات چهارگزينه‌اي با نحوه پاسخ دادن به سوالات تشريحي متفاوت است، نكات مهم و كاربردي در اين نامه ذكر كرده‌ايم تا بتوانيد از تمام دانش و توانايي‌هايتان در آزمون‌ها و كنكور سراسري استفاده نماييد.

سوالات را به ترتيب پاسخ دهيد.

يكي از نكات كليدي پاسخ‌گويي به سوالات چهارگزينه‌اي در كنكور سراسري رعايت ترتيب پاسخ‌گويي به سوالات است. نحوه چينش سوالات در دفترچه عمومي و اختصاصي به صورت كاملا هوشيارانه و دقيق مي‌باشد. در كنكور سراسري ابتدا دفترچه عمومي در اختيار داوطلب قرار داده مي‌شود تا اگر استرس ناشي از آزمون در داوطلب به وجود آمده است با ديدن سوالات عمومي بر شرايط خود تسلط يابد و كنترل زمان را بدست گيرد. همچنين بايد توجه كرد كه ميانگين تراز عمومي با ضريب ۱ و ميانگين تراز دروس اختصاصي با ضريب ۳ در محاسبه نمره كل داوطلبين منظور مي‌گردد. لذا اگر داوطلب چندان در ابتداي كنكور شرايط خوبي نداشته باشد مي‌تواند در دروس اختصاصي آن را جبران نمايد.

از طرف ديگر بايد دقت كنيد كه ترتيب دروس نيز امري حساب‌شده مي‌باشد. مثلا در دروس اختصاصي رشته رياضي و تجربي، ابتدا درس رياضي قرار داده شده است تا داوطلب با بيشترين آمادگي ذهني به سوالات رياضي پاسخ گويد. پس ترتيب پاسخ‌گويي به سوالات را تغيير ندهيد.

شايد داوطلبي بگويد كه در درس شيمي قوي‌تر از رياضي مي‌باشد و مي‌ترسد كه زمان براي پاسخگويي نداشته باشد. اولا اين توجيه بسيار نادرست است و در هر صورت داوطلب مي‌تواند در درس رياضي به تعدادي از سوالات پاسخ گويد و ضعف در يك درس نمي‌تواند علت عدم پاسخ‌گويي به آن درس و يا عدم رعايت ترتيب دفترچه سوالات باشد. ثانيا داوطلب با استفاده از مطالب اين نامه مي‌تواند به هر دو درس در زمان خود پاسخ گويد.

زمان‌بندي شرط موفقيت در كنكور است.

در كنكور سراسري براي هر سوال زمان خاصي با توجه به ضرايب و اهميت سوالات در نظر گرفته شده است. شرط موفقيت شما در پاسخ‌گويي به سوالات رعايت موارد زير است.

  • حتما سوالات دفترچه را به ترتيب از ابتدا بخوانيد.
  • اگر سوالي را متوجه نشديد و يا احساس كرديد زمان زيادي براي حل آن از شما مي‌گيرد در كنار شماره سوال علامت بگذاريد.
  • هيچ‌گاه در ابتدا بر روي سوالات دشوار و وقت‌گير، فكر نكنيد. اين كار سبب مي‌شود تا شما بتوانيد به تعداد سوالات بيشتري پاسخ دهيد.
  • اگر سوالي را نخوانده‌ايد يا مبحث آن را فراموش كرده‌ايد و يا سوال برايتان خيلي سخت و دشوار است و احساس مي‌كنيد نمي‌توانيد به آن پاسخ دهيد، در كنار شماره سوال علامت بگذاريد.
  • تحت هيچ شرايط ديگر به اين سوالات مراجعه نكنيد. چراكه جز اتلاف وقت و ايجاد استرس و اضطراب هيچ منفعتي ندارند.
  • با روش  و    شما مي‌توانيد يك‌بار كليه سوالات را بخوانيد و به تمامي سوالاتي كه بلد هستيد پاسخ گوييد. اين روش دو حسن دارد. اولا شما ديگر افسوس نخواهيد خورد كه به دليل كمبود وقت نتوانسته‌ايد به سوالاتي كه مي‌دانستيد، پاسخ دهيد. ثانيا شما سوالات را دسته‌بندي نموده‌ايد.
  • پس از مطالعه سوالات هر درس فورا به سوالات درس بعد برويد و به ترتيب روش  و   را براي كليه دروس اجرا نماييد.
  • در پايان به ساعت خود نگاه كنيد. خواهيد ديد زمان كنكور باقي است. از اين زمان باقي‌مانده براي پاسخگويي به سوالاتي كه در هر درس با علامت مشخص نموده‌ايد استفاده كنيد.
  • بايد دقت كنيد كه زمان باقي‌مانده را به درستي مديريت نماييد. براي اين‌كار ابتدا سراغ درس‌هايي برويد كه ضريب بالاتري دارند. مثلا در دروس عمومي ابتدا ادبيات و معارف را مرور كنيد سپس سراغ درس زبان و عربي برويد.
  • هيچ سوالي را نخوانده رها نكنيد. هيچ درسي را حذف نكنيد. اگر در درسي ضعيف هستيد، كليه سوالات آن را به دقت بخوانيد تا سوالاتي را كه امكان دارد بتوانيد به آن‌ها پاسخ دهيد، از دست ندهيد.

اشتباهات رايج را بدانيد و از انجام آن‌ها بپرهيزد.

در نحوه پاسخ‌گويي به سوالات چهارگزينه‌اي اشتباهات رايجي به چشم مي‌خورد كه بسيار خطرناك مي‌باشند. پس به اين موارد دقت كنيد و از تكرار آن‌ها در كنكور جلوگيري نماييد.

  • جابه‌جايي گزينه‌اي از شايع‌ترين اشتباهات است. مثلا دانش‌آموزي جواب سوال را عدد ۳ بدست آورده است ولي به دليل بي‌دقتي به جاي آنكه گزينه صحيح را علامت بزند، گزينه ۳ را به اشتباه علامت مي‌زند. براي رفع اين مساله بايد پس از رسيدن به جواب، گزينه‌ها را به دقت مطالعه كرد و سپس با اطمينان گزينه صحيح را علامت زد.
  • جابه‌جايي عمودي نيز گريبانگير بسياري از داوطلبين مي‌گردد. مثلا داوطلب ۳ سوال را پاسخ نداده است و سوال چهارم را حل كرده است ولي به دليل عدم توجه، گزينه صحيح را در مقابل شماره اشتباه علامت مي‌زند. براي رفع اين مساله هر ۵ يا ۱۰ سوال يك‌بار شماره سوالات پاسخ‌برگ و دفترچه سوالات را چك كنيد و مطابقت دهيد.
  • نديدن سوالات نيز در جلسه آزمون شايع مي‌باشد. ممكن است دفترچه سواالات مشكل داشته باشد و دو صفحه به هم چسبيده باشند. همواره دقت كنيد كه تمامي سوالات و تمامي صفحات دفترچه را به دقت بخوانيد تا اين مشكل دامن‌گير شما نشود.
  • عدم دسته‌بندي سوالات و پرداختن به سوالات زمان‌بر، باعث كمبود وقت مي‌شود. بيشتر داوطلبين از كمبود وقت در جلسه كنكور شكايت دارند. با استفاده از روش  و   اين مشكل را رفع كنيد.
  • بسياري از داوطلبين ابتدا جواب‌ها را در دفترچه علامت مي‌زنند و سپس آن‌ها را وارد مي‌كنند. اين كار يك اشتباه خطرناك است. ممكن است زمان كافي براي وارد كردن جواب‌ها پيدا نكنيد و در اين صورت به مشكل جدي برمي‌خوريد. همچنين ممكن است به دليل چرك‌نويس و محاسبات گزينه صحيح شما مخدوش شود و مجبور شويد دوباره محاسبات را از نو تكرار كنيد. براي رفع اين مساله، پس از پاسخ به هر سوال با دقت شماره سوال را در دفترچه و پاسخ‌برگ مطابقت دهيد و سريعا گزينه صحيح را علامت بزنيد.
  • بسياري از داوطلبين يك سوال را دوبار محاسبه مي‌كنند و يا زمان اضافه‌شان را به سوالاتي اختصاص مي‌دهند كه يكبار آن‌ها را حل نموده‌اند. اين را به خاطر داشته‌باشيد كه هيچ‌گاه به سوالي كه پاسخ داده‌ايد مراجعه نكنيد. احتمال آنكه شما جواب صحيح خود را به غلط تبديل نماييد بسيار بالا است. در زمان اضافه‌اي كه داريد فقط به سوالات با علامت   بپردازيد.

 

تا انتهاي آزمون سرجاي خود بنشينيد و عادت كنيد كه زمان خود را به درستي مديريت نماييد. سعي كنيد با صبر و حوصله به سوالات پاسخ دهيد. داوطلبين عجول و سر به هوا در كنكور هم نمي‌توانند سر جايشان بنشينند، تمركز كنند و سوالات را پاسخ دهند، در نتيجه پس از آزمون افسوس مي‌خورند.

روش   و   در منزل تكرار كنيد تا بتوانيد بر آن مسلط شويد. هيچ درسي را كنار نگذاريد و هميشه به دنبال سوالاتي باشيد كه مي‌توانيد به آن‌ها پاسخ دهيد. دانش‌آموزان زرنگ و متوسط بايد دقت كنند كه اگر سوالات دشوار است، از خودشان نااميد نشوند و زمان‌شان را براي پاسخ‌گويي به سوالات يك درس و يا سوالات وقت‌گير، تلف نكنند. سوالات دفترچه را به ترتيب بخوانيد و ابتدا به سوالاتي بپردازيد كه مي‌توانيد پاسخ دهيد. مطمئن باشيد با اين روش نتيجه خوبي خواهيد گرفت.

 

انسان عاقل به دنبال تجربه كردن است  تا از اشتباهات خودش، پند بگيرد.

اما انسان‌ موفق از اشتباهات ديگران پند مي‌گيرند.«حسيني»

 

استاد سیدمهدی حسيني ۳۰/۵/۸۹