راه صحيح درس خواندن

راه صحيح درس خواندن

راه صحيح درس خواندن

آينده آن نيست كه واردش شوي، آن است كه خلقش مي‌كني. «لئونارد.ا.سوييت»

 

(هم اولياء محترم-هم دانش‌آموزان بخوانند)

نكته آغازين

شايد سوال بسياري از اولياء در مورد بهترين راه‌حل براي درس خواندن دانش‌آموزان و گرفتن نتيجه مطلوب باشد. همين سوال و پاسخ به آن و چگونگي رسيدن به جواب آن ذهن خانواده‌ها را مشغول ساخته است؟ گاه اين آشفتگي ذهني سبب جرّ و بحث، جدل و كشمكش بين فرزندان و خانواده‌ها مي‌گردد و چنان به هم ريختگي ايجاد مي‌نمايد كه اصل موضوع كه موفقيت تحصيلي دانش‌آموز است را تحت تاثير قرار داده و به فرع قضيه تبديل مي‌كند.

شخصي همه شب بر سر بيمار گريست              چون روز شد او بمُرد و بيمار بزيست (سعدي)

واقعا راه درست كدام است؟

سيستم آموزشي بر پايه « آموزش- سنجش» آن هم براساس يك برنامه منسجم، منظم و قابل اجرا راه صحيح رسيدن به موفقيت آموزش در هر مقطع تحصيلي مي‌باشد.

روش هـدفمند نـظام مـوفقيت آموزشي (رهنما)، بر پايه هدف‌گذاري، برنامه‌ريزي، تعهد و عمل به آن‌ها در هر بازه زماني، مسير صحيح آموزش مي‌باشد. در اين روش ابتدا دوره‌هاي هدف‌گذاري آموزشي باعث ايجاد يك ساختار ذهني، عقيده‌اي و ديدگاهي قوي براي دانش‌آموزان مي‌گردد. سپس نحوه برنامه‌ريزي صحيح براساس «كتاب برنامه‌ريزي معجزه در آموزش» به دانش‌آموزان تعليم داده خواهد شد. در نهايت، بالابردن تعهد و شروع به انجام دادن كارها، آموزش داده مي‌شود. اگر اين مسير به طور دقيق، پيگيري شود، اثر مشهود آن، بالا رفتن خلاقيت، توانايي، اعتماد به نفس، عمل‌گرايي، هدفمندي، برنامه‌گرايي و… خواهد بود و اين همان مسيري است كه خانواده‌ها به دنبال آن مي‌باشند.

آيا اين راه براي همه صادق است؟

پاسخ به اين سوال كليد موفقيت است. «شرطي‌سازي موفقيت تدريجي» يك روش نوين بر پايه اصول متعدد علمي و برگرفته از تجربه هزاران انسان موفق در تمام نقاط دنيا است. اين روش همان است كه سبب شد ژاپن پس از شكست در جنگ جهاني دوم و آن همه ويراني به يك كشور مدرن و پيشرفته و صاحب قدرت در جهان تبديل گردد. اين همان راهي است كه آلمان تحقير شده در پس فروپاشي نظام هيتلري را به قطب اول صنعت جهان تبديل نموده است. پس مطمئنا به شما مي‌گوييم كه اين روش هيچ ارتباطي به زبان، نژاد، رنگ پوست، ضريب هوشي، سن و… ندارد.

اما نكته بسيار مهم! فرض كنيد ماشيني خاموش شده است و مي‌خواهيم به راننده كمك كنيم تا ماشين را به حركت درآورد. اگر راننده ترمز دستي را كشيده، قفل فرمان زده، پايش را روي ترمز گذاشته و سوييچ ر بيرون انداخته و در كل نخواهد ماشين حركت كند، آيا مي‌توان به او كمك كرد؟ جواب قطعا منفي است. اين همان مثل معروفي است كه مي‌گويد كسي كه خواب است را مي‌شود بيدار كرد، اما كسي كه خودش را به خواب زده است را نمي‌شود!

به عبارت واضح تر اگر داوطلب نخواهد، نمي‌توان به او كمك كرد و قطعا نه اين روش و نه هيچ راه حل ديگري براي او وجود ندارد. اما اگر او تنها ذره‌اي ميل خواستن، در وجودش قرار داشته باشد، قطعا اين روش برترين، مطمئن‌ترين، كارآمدترين و در عين حال سريعترين راه‌حل ممكن، براي موفقيت او است.

آيا استعداد ذاتي افراد در اين روش انكار مي‌شود؟

جواب منفي است. مسلما بين ژيان مدل ۱۹۵۰ با لامبورگيني ۲۰۱۰ تفاوت‌هاي بسياري وجود دارد. اما نكته حائز اهميت رسيدن به بالاترين كيفيت در هر سطح توانايي است. به عبارت ساده‌تر، مهم اين است كه هر فرد با هر سطح استعداد، تمام آنچه در وجودش وديعه نهاده شده است را از حالت بالقوه به بالفعل تبديل نمايد. بنابراين استعداد مساله مهم نيست بلكه اراده و استمرار رمز موفقيت است.

كالوين كوليج مي‌گويد: « از استعداد كاري در جهان ساخته نيست زيرا انسان‌هاي بااستعداد فراواني وجود دارند كه مايوس و شكست خورده‌اند. از تحصيلات هم كاري در جهان ساخته نيست زيرا دنيا پر از انسان‌هاي تحصيل‌كرده ولي شكست خورده و نااميد است. حتي از نبوغ هم كاري ساخته نيست زيرا اصطلاح نابغه آس و پاس تقريبا به شكل يك ضرب‌المثل درآمده است. تنها چيزي كه كيفيت زندگي حقيقي انسان‌ها را مشخص مي‌سازد، همانا مفهوم طلايي پشتكار است. »

نكته پاياني

در خاتمه يادآوري مي‌كنيم اگر يك دانش‌آموز بخواهد و در ساختار آموزشي موسسه فرهيختگان رهنما قرار گيرد و تلاش لازم را از خود نشان دهد، الزاما به موفقيت دست خواهد يافت. فراموش نكنيد كه موفقيت امري نسبي است و معناي آن براي هر داوطلب، دانش‌آموز و هر انسان، با توجه به توانايي‌ها و سطح استعدادش تعريف مي‌شود.

مهم نيست كه قادر به انجام چه كارهايي نمي‌باشيد!

مهم آن است كه مي‌توانيد چه كارهايي را درست انجام دهيد. «حسيني»

 

استاد سیدمهدی حسيني ۲۰/۵/۸۹