آموزش تحلیل تکنیکال قسمت ۳

آموزش تحلیل تکنیکال قسمت ۳

شکست سطوح و تغییر ماهیت آن ها

در پست قبلی، سطوح حمایت و مقاومت را بطور کامل شرح دادیم، و در این پست قصد داریم شکست آنان و تغییر ماهیتشان را برایتان توضیح دهیم.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم،این سطوح همواره ثابت نیستند، و با گذشت زمان ماهیتشان عوض میگردد.
شکست سطوح و نفوذ در آن ها به وسیله تغییرات بنیادین شکل میگیرد که این امر به انتظارات سرمایه گذاران وابسته است؛ تغییر در درآمد ها و یا مدیریت شرکت نمونه ای از تغییر انتظارات سرمایه‌گذاران است، و یا اینکه با شروع یک حرکت در بازار بطور مثال سهامداران با دیدن افزایش قیمت‌ها، به سهم هجوم آورده و این افزایش تقاضا زمینه ساز شکست حمایت و نفوذ به آن میگردد.

پس سخن کوتاه انکه، با عوامل مختلفی سطوح حمایت و مقاومت شکسته شده و قیمت ها به آن ها نفوذ میکنند.

نکته مهم آن است که پس از نفوذ به این سطوح وتثبیت بر روی آن ها، ماهیت خود را از دست میدهند، بدین معنا که اگر با افزایش تقاضا سطح مقاومتی شکسته شود و قیمت در بالای آن تثبیت گردد، آن سطح به حمایت تبدیل شده و زین پس به عنوان حمایت عمل میکند، بطور مشابه میتوان به افزایش عرضه بر روی حمایت و شکست آن اشاره نمود، که در صورت تثبیت قیمت در زیر آن، آن سطح به مقاومت تبدیل گشته و زین پس به عنوان مقاومت عمل می‌کند.

نکته بسیار مهمی که همواره عامل اثربخشی در معامله سرمایه گذاران است،آن است که، پس از نفوذ قیمت به یک سطح، واقعا آن شکسته شده است و یا اینکه تنها یک سری نوسانات قیمت است(که در اصطلاح به آن پشیمانی معامله گران میگویند) و دوباره قیمت به مکان قبلی باز میگردد.

در این قسمت تحلیل گران از مبحث مهمی به نام حجم استفاده میکنند،و در واقع روش کار بدین صورت است که اگر سهام در نزدیکی سطح مقاومت و یا حمایت با حجم زیادی معامله گردد، میتوان رای به شکست آن سطح داد،ولی اگر حجم معاملات در آن هنگام شکست و نفوذ پایین باشد، نمیتوان با اطمینان گفت که شکست رخ داده است.

در هنگام افزایش تقاضا و در نتیجه شکست یک سطح مقاومتی با حجم بالا و تثبیت قیمت بر روی آن، میتوانیم به عنوان یک سیگنال خرید مناسب آن را ارزیابی نماییم.

همچنین در هنگام افزایش عرضه و در نتیجه شکست یک سطح حمایتی با حجم بالا و تثبیت قیمت در زیر آن،میتوانیم به عنوان یک سیگنال فروش مناسب آن را ارزیابی نماییم.