آموزش رایگان بورس – قسمت بیست و سوم

آموزش رایگان بورس – قسمت بیست و سوم

 

بانی

بانی، شخص حقوقی است که با هدف تامین مالی اوراق اجاره منتشر می کنند و می توانند اقدام به اجاره دارایی مبنای انتشار اوراق اجاره نمایند. بانی ممکن است فروشنده نیز باشد.

بنگاه

واحد اقتصادی که در تولید کالا یا خدمت فعالیت می‌کند، اعم از آن که دارای شخصیت حقوقی یا حقیقی باشد.

پذیرش مضاعف

پذیرش اوراق‌بهاداری است که علاوه‌بر “بورس” در بورس دیگری نیز پذیرفته شده باشد.

بازار پذیره نویسی

این عبارت در موردی به کار می‌رود که تقاضا برای خرید سهام تازه انتشار یافته بیش از تعداد سهم عرضه شده باشد.در یک بازار بزرگ به طور معمول سهام شرکت‌های معتبر با اقبال مردم مواجه می‌شود.

تابلوی بورس

تابلویی است که برای ارائه‌ي اطلاعات طبقه‌بندی‌شده‌ي اوراق‌بهادار به‌کار می رود از قبیل تابلوی اصلی و فرعی، تابلو اوراق‌ مشارکت دولتی و تابلوی اوراق مشارکت شرکت‌ها.

تسویه معاملات

پس از انجام معاملات، تسویه معاملات بین فروشنده و خریدار توسط کارگزار فروشنده و کارگزار خریدار از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه انجام می‌شود. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به عنوان امین نقش اتاق پایاپای را ایفا می‌کند. تسویه معاملات سه روز کاری بعد از انجام معامله(۳+T ) صورت می‌گیرد.

تعلیق پذیرش

توقف موقت معاملات اوراق بهادار درج شده در فهرست نرخ‌هاي بورس ناشي از نقض مفاد اين دستورالعمل.

جلسه رسمی معاملاتی

ساعاتی پیوسته از یک نشست کاری است که معاملات اوراق‌بهادار در این ساعات انجام می‌پذیرد. “بورس” می‌تواند در یک شبانه‌روز بیش از یک نشست رسمی معاملاتی داشته باشد.

تامين مالي

تامين مالي يا فاينانس ، يعني تهيه منابع مالي و وجوه براي ادامه فعاليت شرکت و ايجاد و راه اندازي طرح هاي توسعه و درآمدزاي اين واحدهاي اقتصادي .

تامين مالي عمدتا از طريق انتشار سهام ، فروش اوراق قرضه و وام و اعتبار صورت مي گيرد.

سهام عادي

سهام عادي، همين سهامي است که شرکت ها عرضه مي کنند وسهامداران به نسبت سهام خود، مالک شرکت مي شوند.شما سهام عادي را هرزمان که بخواهيد مي توانيد بفروشيد ولي اگر شرايط بازار و کشور خوب باشد با قيمت بالاتر و اگر شرايط بازار خوب نباشد با قيمت کمتر آن را مي فروشد.سهام عادي، همين سهامي است که شرکت ها عرضه مي کنند وسهامداران به نسبت سهام خود، مالک شرکت مي شوند.

ما سهام عادي را هرزمان که بخواهيد مي توانيد بفروشيد ولي اگر شرايط بازار و کشور خوب باشد با قيمت بالاتر و اگر شرايط بازار خوب نباشد با قيمت کمتر آن را مي فروشد.

سهام ممتاز

يكي از اصول اساسي شركتهاي سهامي تساوي حقوق سهامداران است . مگر در دو مورد اول آنكه شركت با مشكلات مالي مواجه باشد و نتواند به آساني به منابع مالي دسترسي يابد. در اين صورت ناچار خواهد بود امتيازات بيشتري به سهامداران جديد قائل شود و دوم اينكه در هنگام افزايش سرمايه شركت شركت از ذخاير مالي خود براي اين منظور استفاده نمايد كه در اين صورت بايد حقوق بيشتري براي سهامداران سابق شركت در نظر گرفت . در اين دو مورد سهم ممتاز صادر مي شود .

امتيازاتي كه توسط ممتاز به وجود مي آيد مي تواند به صورت برداشت نفع ثابت از سود قابل تقسيم شركت باشد و يا اينكه دارنده سهم ممتاز مي تواند نسبت به صاحبان سهام عادي در برداشت ارزش اسمي ممتاز به هنگام انحلال و تصفيه وتقسيم دارائي شركت اولويت داشته باشد. به هنگام انحلال و تصفيه شركت مطالبات معوقه صاحبان سهام ممتاز از دارائي شركت پرداخت مي گردد و نيز هنگام استهلاك سهام شركت صاحبان سهام ممتاز داراي اولويت مي باشند .