آموزش رایگان بورس – قسمت بیست و پنجم

آموزش رایگان بورس – قسمت بیست و پنجم

پرتفوي

پرتفوي يعني مجموعه يا سبدي از اوراق بهادار. به طورکلي سرمايه گذاري در مجموعه اي از اوراق بهادار يا پرتفوي ، بسيار کارامدتر از سرمايه گذاري در يک سهم مي باشد. چون با افزايش تعداد سهام در سبد سرمايه گذاري ، ريسک مجموعه کاهش مي يابد. علت کاهش ريسک تاثيرات مختلفي است که شرکت هاي سرمايه پذير از شرايط متفاوت اقتصادي سياسي و اجتماعي مي پذيرند.

تالار اصلي

تالاري است که شرکت هايي که توانسته اند خود را با قوانين سازمان بورس وفق بدهند به آنجا راه پيدا مي کنند.

تالار فرعي

تالاري است که شرکت ها ابتدا در آن پذيرفته مي شوند ودرآن تالار آزمايش مي شوند اگر توانستند خود را با قوانين وفق دهند در تالار اصلي پذيرفته مي شوند.

سهامی عام

به شرکتهايي که سهام آنهادردست عموم مردم باشد( ۵۱ ٪ به بالا)و کنترل شرکت نيز دردست مردم باشد سهامی عام مي گويند.

مثل کليه شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار.

سهامی خاص

چنانچه کنترل ومالکيت شرکت و تصميم گيري در اختيار افراد خاص باشد ، به آن سهامی خاص مي گويند.

مجمع عمومي عادي

مجمع عمومی عادي صلاحیت رسیدگی به کلیه امور شرکت به استثناي مواردي که در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده یا قانونی واگذار شده باشند را داراست ازجمله موارد مورد بررسی عبارتند از:

  •  بررسی و تأیید ترازنامه و حساب سود و زیان و سایر گزارشات مالی
  •  بررسی و تأیید گزارشهاي سالانه مدیران
  •  بررسی و تأیید گزارشهاي سالانه بازرسان
  •  انتخاب مدیران (درصورت خاتمه دوره تصدي)
  •  انتخاب بازرسان اصلی بازرسان علیالبدل
  •  تعیین روزنامه کثیرالانتشار که حاوي اعلانات قانونی شرکت است.

مجمع عمومي فوق العاده

در مجمع عمومی فوق‌العاده دارندگان بیش از نصف سهامی که حق رأی دارند باید حاضر باشند و تصمیمات مجمع همواره با اکثریت دو سوم آراء حاضر در جلسه رسمی معتبر خواهد بود.

هرگاه شرکت برای توسعه فعالیت‌های خود به منابع مالی جدید نیاز داشته باشد، با پیشنهاد هیئت مدیره، سهامداران شرکت افزایش سرمایه را در جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده مورد بررسی و رأی‌گیری قرار می‌دهند تا سرمایه شرکت به میزان مورد نظر افزایش یابد.

افزايش سرمايه

معمولا پس از پيشنهاد هيئت مديره و ارائه طرح توجيهي افزايش سرمايه و مشخص نمودن روش و محلي که مبلغ حاصل از افزايش سرمايه قرار است در آنجا سرمايه گذاري شود ، اين افزايش به ميزان مشخص، (مثلا ۱۰۰ % ) به تصويب مجمع مي رسد. پس از آن اين افزايش سرمايه در اختيار هيئت مديره قرار ميگيرد و هيئت مديره پس از طي مراحل قانوني و جلب رضايت سازمان بورس اقدام به ثبت اين افزايش مي نمايد. اصولا افزايش سرمايه به سه طريق امکان پذير است :

  • افزايش سرمايه به روش جايزه
  •  افزايش سرمايه از محل آورده نقدي
  • افزايش سرمايه به روش صرف سهام

شاخص کل قيمت(TEPIX )

يکي از اصلي ترين شاخصهاي TEHRAN PRICE INDEX شاخص کل قيمت ، که مخفف کلمه بورس اوراق بهادار تهران است که روش محاسبه آن بر اساس فرمول زير ( فرمول لاسپيرز ) انجام ميگيرد . {(ارزش جاري بازارتعداد سهام منتشره)تقسيم بر(ارزش پايه سهامتعداد سهام در سال پايه)}* عدد ۱۰۰

که در اين محاسبه سال پايه سال ۱۳۶۹ مي باشد . اين شاخص گوياي آن است که ارزش کل بازار ،نسبت به سال پايه ،يا همان سال ۱۳۶۹ ، چند برابر شده . فرضا شاخص ۱۲۷۰۰ نشان مي دهد، که ارزش بازار نسبت به سال ۱۳۶۹ که سال پايه مي باشد ، ۱۲۷ برابر گرديده است .شاخص کل قيمت ، در بورس تهران براي سه گروه محاسبه مي شود که عبارتند از:

  •  شاخص قيمت کل بازار : که در محاسبه آن قيمت سهام تمام شرکتهاي معامله شده تاثير داده ميشود .
  • شاخص قيمت تالار اصلي : که در محاسبه آن فقط قيمت سهام شرکتهاي معامله شده در تابلو اصلي تاثير داده مي شود
  •  شاخص قيمت تالار فرعي : که در محاسبه آن فقط قيمت سهام شرکتهاي معامله شده در تابلوي فرعي تاثير داده مي شود .