آموزش رایگان بورس – قسمت یازدهم

آموزش رایگان بورس – قسمت یازدهم

تفاوت سود سهام (Margin):

حساب مارجین به فرد اجازه می دهد تا پولی را از یک دلال به صورت قرض یا وام گرفته و به وسیلهء آن سهامی را خریداری نماید. اختلاف بین مبلغ وام، و قیمت سهام، مارجین یا تفاوت سود سهام نامیده می شود.

بازارساز (Market Maker):

بازارساز به فرد، دلال، بانک، یا مؤسسه ای گفته می شود که دارای پیشنهاد محکمی است، و متقاضی قیمت کالا یا سهام خاصی است. این بدان معنا است که بازارساز در هر زمان آماده برای پرداخت قیمتی به منظور خرید یا فروش سهام است.

 آقای مارکت یا بازار (Mr. Market):

عبارت است از یک مفهوم سرمایه گذاری که برای اولین بار توسط “بنجامین گراهام” در اوایل قرن بیستم مطرح شد. در این درس به تشریح این مفهوم می پردازیم.

 سکتور (Sector):

گروهی از سهام یا کالاها که در یک تجارت واحد جا داده می شوند {مثال: بخش یا سکتور مصرفی که شامل شرکت ها یا سازمان های مربوط به آب و برق و روشنائی است.}

حجم (Volume):

تعداد سهام یک کالای تجاری در یک دوره زمان معین.

 چه عاملی موجب بالا و پائین رفتن قیمت ها است؟

در مقدمهء درس اول مهمترین هدف این بود که هر سرمایه گذار قادر باشد تا نگاهی به موقعیت مالی یک شرکت نموده و بدین وسیله ارزش واقعی سهام آن را مشخص نماید. ایده آل آن است که سرمایه گذار به دنبال شرکت هائی باشد که در حال تجارت در سطحی پائین تر از ارزش واقعی یا ذاتیشان هستند، با این باور که روزی بازار به پائین بودن ارزش این اوراق بهادار پی برده و سهام آنها ترقی خواهد نمود. این موضوع نمایانگر یکی از بدیهی ترین تغییر مسیر دادن های بازار بورس است. در یک زمان ممکن است تجارت شرکت ها در نصف ارزش ذاتیشان صورت گیرد، و در زمانی دیگر در ۲، ۳، ۵، ۱۰، یا ۲۰ برابر، و گاهی حتی خیلی بیشتر از آن ارزشی باشد که واقعآ دارند. همین موضوع موجب نوسانات شدید در قیمت می گردد (که اصطلاحآ به آن لفظ “فرار” اتلاق می شود). همین مطلب به ما سرمایه گذاران اجازهء سرمایه گذاری و پول آفرینی می دهد.

حالا ما به تشریح ۴ عامل مشترکی می پردازیم که موجب نوسان قیمت ها هستند. ( به عبارتی دیگر پاسخ ما به این سؤال است که “چرا سهام یک تجارت خوب، گاهی پائین تر یا بالاتر از ارزش واقعی خود به فروش می رسند؟”)

این عوامل عبارتند از:

  •  سرمایه گذار در مقابل سوداگران
  •  طبیعت مصرفی بودن کالای سهام
  •  زندگی (خیلی کلی به نظر می رسد، ولی بعدآ به معنای بهتر آن پی خواهید برد)
  •  مشکلات زودگذر و موقتی

ابتدا به بررسی سرمایه گذار در مقابل سوداگران می پردازیم.

 سرمایه گذار با سوداگر چه تفاوتی دارد؟

در چندین دههء اخیر لفظ “سرمایه گذار” به کسی داده می شود که مالک درصدی از سهام است. بدانید که این مطلب درست نیست. کسی که سهامی را می خرد می تواند هم سرمایه گذار باشد و هم سوداگر.