آموزش فیلترنویسی قسمت دوم

آموزش فیلترنویسی قسمت دوم

شما با فاندمنتال سهام رو غربال می کنید می رسید به ۳۰۰ سهم. بعد با تکنیکال مدام باید همه این ۳۰۰ سهم رو چک کنید تا قیمت مناسب ورود رو پیدا کنید!!!در صورتی که فیلترها به سادگی این زمان رو به شما نشون میدن. هر سهمی بخواد هر حرکتی بکنه ناچاره روی تابلو رد پا بذاره… ناچاره از جهت حجمی، اردرها و … روی تابلو نشون بده که میخواد حرکت کنه.شما وقتی میخواید سر چهارراه بپیچید آیا راهنما نمیزنید؟

فیلترها هم دقیقا همین راهنما زدن رو می بینن. ردپاها رو راحت پیدا میکنن. به عنوان مثال با یک فیلترساده من امروز پس هند رو روی قیمت صفر تابلو دیدم که مرتبا چشمک و راهنما میزد. و در نهایت هم دیدیدکه صف خرید شد…

بعضی وقت ها توی دیده بان بعضی ها می بینیم که ستون هایی اضافه کردند. چجوری میشه اضافه کرد اینستون ها رو؟ مثال من میخوام یک ستون داشته باشم که میانگین ۳ روزه حجم معاملات رو نشون بده.به این عکس ها نگاه کنین که از دیده بان بازار گرفته شده…در این تصویر ستونی با نام میانگین قیمت ۲۰ روزه مشاهده می کنید.

در تصویر زیر حمایت و مقاومت ۳۰ روزه سهام رو می تونید ببینید…

و یا در شکل زیر می تونید اندیکاتورهای RSI ،Stock و CCI رو ببینید برای سهام مختلف…

از این قبیل تصاویر زیاد برخورد خواهید کرد…

برای اضافه کردن یک ستون به دیده بان بازار باید از قالب شخصی استفاده کنید.

خب اگه موافق باشین بریم سراغ تولید یک قالب شخصی.

مرحله اول: ایجاد یک قالب شخصی

ابتدا به قسمت قالب نمایش در دیده بان بازار رفته و روی آیکون ساخت قالب کلیک کنید. تنظیمات قالب شخصی رو به شکل زیر انجام بدین.

تعداد ستون ها رو برابر ۱۲ بذارین و مطابق با شکل پر کنید. دقت کنید من ردیف ۱۱ و ۱۲ رو خودمونمیخوام مقادیر دلخواه رو تعریف کنیم واسش.

ردیف ۱۱م رو اختصاص دادیم به RSI………………………………. cfield0

ردیف ۱۲م رو اختصاص دادیم به نسبت حجم ۳ روزه به حجم ۱۴ روزه ……………………………cfield1

بعد از اینکه این تنظیمات رو انجام دادین گزینه ذخیره قالب شخصی رو از پایین صفحه انتخاب کنید.

حاال دوباره به سراغ بخش قالب نمایش رفته و قالب شخصی که ایجاد کردین رو انتخاب کنین.

دیده بان بازار شما به شکل زیر میشه. درسته؟

حاال تنها کاری که الزمه اینه که یک فیلتر رو فعال کنیم که تو اون فیلتر ما ستون RSI و نسبت حجم ها رو مقدار دهی کنیم.

نکته۱ :دقت کنید که متغیرهای cfield0 و cfield1 و cfield2 را ما می تونیم با هر پارامتر دلخواه مقدار دهیکنیم و در یک ستون نمایش دهیم. مثال من در این فیلتر مقدار cfield0 را برابر با RSI و مقدار cfield1 رابرابر با نسبت حجم ۳ روزه به ۱۴ روزه گذاشتم.

نکته ۲ :آیا ما فقط می توانیم ۳ متغیر استفاده کنیم؟ چون در بخش قالب شخصی فقط ۳ متغیر سفارشی وجود دارد.

پاسخ: خیر. ما با استفاده از هر یک از متغیرهای cfiled می توانیم بی نهایت پارامتر را نشان دهیم. مثال می توانیم از دستور زیر استفاده کنیم.

خب اون دو قسمت از کد که من دورشون یک مستطیل قرمز گذاشتم کارشون این هست که دو ستون آخرما رو مقدار دهی کنند.

با فعال کردن این فیلتر دیده بان شما به این شکل خواهد شد:

به عنوان مثال در شکل باال در نماد مداران متوجه می شوید که سهم امروز حجم بسیار بالایی خورده(۲۰۳برابر حجم ۱۴ روزه) و قدرت خریدار هم بالا بوده ۶۵=RSI.

نکته مهم:

این اندیکاتور RSI توسط خود سازمان نوشته شده و به عنوان نمونه در سایت قرار گرفته.اما به دلیل اشتباهاتی که در آن وجود دارد و نکات مهمی که در نظر گرفته نشده نتایج آن با متاتریدر یا نرمافزارهای مشابه، یکی نیست!!!

اما امروز به ۲ دلیل ما از گفتن جزییات فیلتر RSI و عملکرد صحیح آن صحبتی نکردیم. اول اینکه دورهمقدماتی است با ۲۰۰۰ نفر شرکت کننده که بیش از ۵۰ درصد اونا اولین بار هست دارن فیلترنویسی را تجربهمی کنند و این مفاهیم خارج از حوصله کالس هست. دوم اینکه نکات بسیار ریز است و وقت زیادی رو میطلبه. انشاالله در دوره پیشرفته جزییات را توضیح خواهیم داد.