ابزارهای مالی بازارهای ثانویه

ابزارهای مالی بازارهای ثانویه

 تعریف کوتاه : بازارهایی که در آن ابزارهای مالی که در گذشته منتشر شده اند , معامله می شود .

ابزارهای مالی مانند سهام که در بازار اولیه منتشر شده اند , در بازارهای ثانویه معامله می شوند . خریداران اوراق بهادار ثانویه , عاملان اقتصادی مثل مصرف کنندگان , شرکت های تجاری و دولت ها هستند که منابع مالی مازادی را در اختیار دارند و فروشندگان ابزارهای مالی بازارهای ثانویه عاملان اقتصادی هستند که می توانند اوراق بهادار را به سرعت و به نحو کارایی به فروش برسانند . به طور معمول بین خریدار و فروشنده کارگزاران به انواع واسطه هستند .

بازارهای ثانویه , مزایایی هم برای سرمایه گذاران و هم شرکت های منتشر کننده اوراق بهادار دارد . بازارهای ثانویه برای سرمایه گذاران فرصت هایی را ایجاد می کند تا بتوانند به سرعت و به ارزش بازار و با توجه به ویژگی های ریسک و بازده به خرید و فروش اوراق بهادار اقدام کنند.

شرکت های منتشر کننده اوراق بهادار به طور مستقیم درگیر انتقال اوراق منتشر شده به بازارهای ثانویه نیستند . اما از طریق بازارهای ثانویه اطلاعاتی را درباره وضعیت سهام خود کسب کرده و در مورد ارزش شرکت به سهام داران اطلاع رسانی می کنند .

در ضمن بازارهای ثانویه موجب افزایش نقدینگی ( قابلیت تبدیل سریع اوراق بهادار به وجوه نقد ) برای خریداران و فروشندگان می شود .