موفق شدن یعنی کودک شدن

موفق شدن یعنی کودک شدن

هرگاه خداوند تو را به لبه‌ی پرتگاهی برد، به او اعتماد کن، چرا که یا تو را از پشت می‌گیرد یا به تو پرواز کردن را می‌آموزد.

موفق شدن یعنی کودک شدن !

آیا تابحال دقت کرده اید که افراد موفق، دانش‌آموزان زرنگ و… چه چیزی دارند که سبب موفقیت ‌آنها می‌شود؟

آیا هیچ دقت کرده اید که چگونه افراد موفق هرماه پیشرفت می‌کند و فاصله خود را از دیگران بیشتر می‌سازند؟

بگذارید به شما یک راز را بگویم. هیچ کس از ابتدا موفق نبوده است. اکثر آنها همانند من و شما شروع کرده‌اند. چه چیزی یک انسان موفق را از بقیه متمایز می‌کند؟

افراد موفق نگرش و طرز تفکری دارند که‌آنها را از بقیه جدا می‌کند. ولی اکثر این ویژگی‌ها چیزهایی استثنایی نیستند. در حقیقت تمامی ما این ویژگی‌ها را از زمان تولد به همراه داریم. ولیکن با گذشت زمان و در طول زندگی‌مان آنرا از دست می‌دهیم و پتانسیل‌ها و توانایی‌های خود را براساس دیدگاه‌ها و تلقی‌‌های اشتباه خود محدود می‌کنیم.

برای موفق بودن، بهترین بودن و در اوج بودن باید تبدیل به کودک شوید! اجازه دهید تا برایتان توضیح بیشتری بدهم:

۱-      افراد موفق تمایل شدید به یادگرفتن دارند!

بچه ها با میل درونی نسبت به یاد گرفتن پا به این دنیا می‌گذارند. آنها می‌خواهند از دنیای اطراف خود سر در بیاورند. آنها همانند یک اسفنج، هر گونه عمل و عکس العملی را جذب می‌کنند. زیرا آنها بطور غریزی می‌دانند که زندگی‌شان به همین موضوع بستگی دارد.

یکی از مهمترین چیزهایی که ما برای موفقیت در این زندگی لازم داریم تمایل ما به یادگیری و آموزش پذیری است.

برای موفق بودن در هر کاری، باید تمایل داشته باشید که به خودتان آموزش بدهید و یا اینکه دیگران به شما آموزش بدهند. مطالعه کنید. یاد بگیرید و تمامی چیزهایی که لازم دارید جذب کنید.  حتی اگر این مطالب برای شما جدید و سخت باشند، وگرنه شما محکوم به شکست هستید.

۲-      افراد موفق به شدت عملگرا هستند!

آیا تابحال دقت کرده اید که تا چه حد بچه‌ها تمایل به عمل کردن دارند؟ به محض اینکه کار جدیدی یاد می‌گیرند می‌خواهند آنرا انجام دهند.

افراد موفق نیزهمین گونه هستند. آنها مهارت‌هایی که تازه آموخته‌ا ند را بکار می‌بندند و قدمهای محکمی برای بهبود توانایی‌های خود بر می‌دارند و به این ترتیب آنها می‌توانند پیشرفت کنند. آنها می‌دانند که باید بر اساس آنچه آموخته اند، عمل کنند حتی اگر کاملا در آن زمینه ماهر نشده باشند. لازم نیست برای دست زدن به یک عمل در آن حرفه‌ای و کاملا مسلط باشیم. در حین کار کردن نکاتی می‌‌آموزیم که پیش ازعمل کردن، امکان فراگیری آن‌ها نیست.

۳-      افراد موفق از افتادن و دوباره برخواستن نمی‌ترسند!

دقیقاً همانطور که یک بچه بارها و بارها خودش را از زمین بلند می‌کند و باز زمین می‌خورد تا اولین قدم خود را بردارد، افراد موفق از شکست خوردن و افتادن نمی‌ترسند. آنها می‌دانند که تجربه و شکست بهترین معلم است. آنها از اشتباهاتشان درس می‌گیرند و روشهایشان را تغییر می‌دهند و بهینه می‌کنند، تا اینکه سرانجام موفق شوند.

افراد موفق شهامت به زمین افتادن و دلسرد نشدن را دارند. آنها خودشان را از زمین بلند می‌کنند و به تلاش خود ادامه می‌دهند.

۴-      افراد موفق خود را با تغییرات مثبت تطبیق می‌کنند!

بقا برای کسانی نیست که مناسب با شرایط هستند بلکه برای آنهایی‌ست که می‌توانند خود را با شرایط سازگار کنند و یا شرایط  را به نفع خودشان تغییر دهند.

یک بچه، با تغییرات بلند مدت به خوبی کنار می‌آید. تمایل دارد تا شرایط را قبول کند و رفتارهایش را بر اساس آن تغییر دهد.

متاسفانه همین‌طور که مسن‌تر می‌شویم تفکراتمان خشک تر می‌شود و کم کم نمی‌خواهیم قبول کنیم که روشهای بهتری هم برای انجام کارها وجود دارد. در مورد عوض کردن روش‌های کهنه به روش‌های نوین آموزشی با استفاده از تجربه‌های علمی دبیران حرفه‌ای، مقاومت در برابر تغییر سبب می‌شود تا ما برای همیشه ناموفق بمانیم. نهایتاً‌ ما به بهای شکست در درس‌هایمان و عقب افتادن در زندگی، می‌فهمیم که روش‌های جدید بسیار بهتر هستند.

افراد موفق کسانی هستند که می‌توانند خودشان را با روند تغییرات، تغییر دهند.

۵-      افراد موفق نو آوری می‌کنند!

بچه ها موجوداتی بی نهایت خلاق هستند. آنها به این دنیا می‌آیند بدون هیچ گونه ایده‌ای از اینکه کارها را چطور انجام دهند. در ذهن آنها هیچ محدودیتی برای انجام کارها و چگونه انجام دادن‌آنها وجود ندارد.

افراد موفق از همین قانون برای بالا بردن کارآیی‌شان به بالاترین نقطه استفاده می‌کنند. آنها نه تنها از چیزهایی که قبلاً‌ انجام شده است درسهای فراوان می‌گیرند، بلکه راهها و روش‌های جدیدی برای انجام کارها بصورت مؤثرتر ، بهتر، عقلانی‌تر، موفق‌تر پیدا می‌کنند.

همانطور که Shiv  Khera در کتاب “ شما می‌توانید برنده باشید” نوشته است:

“افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی‌دهند، بلکه یک کار را به روشهای متفاوت انجام می‌دهند.”

“winners  don’t do different things, they do things differently”

لازم نیست شما در همه جنبه‌ها مثل بچه‌ها باشید تا موفق شوید. شاید حتی این موضوع مفید هم نباشد. اما اگر پیش فرض‌ها، دیدگاه‌ها و عقاید بسته، ترس‌ها و تردیدها، شما را از رسیدن به اهدافتان باز می‌دارند، سعی کنید که به جهان از چشم یک کودک نگاه کنید. موفق شدن یعنی کودک شدن . به این ترتیب در بهترین حالت، شما شانس خود را برای موفقیت افزایش داده‌اید و در بدترین حالت حداقل در قلب خود جوان مانده‌اید.