هارمونیک در امواج الیوت قسمت اول

هارمونیک در امواج الیوت قسمت اول

رالف نلسون الیوت

رالف نلسون الیوت معامله گری برجسته بود که کار خود را به عنوان حسابداری حرفه ای در ۲۵سالگی در سال ۱۸۹۶ آغاز نمود. وی در طول ۲۵ سال بعد شرکت های مضطرب زیادی را نجات داد و برای آنها سودآوری مجدد را به ارمغان آورد. وزارت امور خارجه ایالات متحده در سال ۱۹۲۴ ویرا به عنوان حسابدار ارشد در نیکاراگوئه که تحت کنترل ایالات متحده بود منصوب نمود. هدف از این کار سازماندهی مجدد امور مالی کل کشور بود.

بااین حال او در سال ۱۹۲۹ به بیماری خطرناکی با کم خونی شدید مبتلا شد و برای مدتی تحت درمان قرار گرفت. در این زمان بود که به مطالعه نمودارهای بازار سهام و بررسی رفتار قیمت درتمام مقیاس های زمانی پرداخت. بیش از پنج سال طول کشید تا به نتایج موردنظر دست یابد. در ماه مارس سال ۱۹۳۵و زمانی که شاخص (داو جونز) تقریبا در کف بسته شد. او یافته های خود را با اعلام اینکه شاخص در کف نهایی خود قرار دارد منتشر نمود. دقت یافته های وی قابل توجهبود و آنها را در اولین کتاب خود به نام (اصول موجی) منتشر نمود. او در اوایل دهه ۱۹۴۰ با ضمیمه ای در مورد استفاده از دنباله فیبوناچی، یافته های خود را در مورد گسترش ساختار موجدنبال کرد.

این مباحث به عنوان اصول موجی الیوت شناخته شده و میلیون ها معامله گر در سراسر جهان آنها را به کار میگیرند. پیش از تشریح تغییراتی که بر این اصول اعمال نموده ام،میخواهم مشاهدات و یافته های الیوت را بازگو کنم که هنوز هم به عنوان دقیقترین ابزار برای پیش بینی بازارها باقیمانده است.
اصول موجی میتواند دو نوع اصلی بازار را از هم تفکیک کند: روند و تثبیت (تصحیح) .

الیوت فاز روندی را انگیزشی نامید؛ درحالیکه بقیه به عنوان اصلاحی طبقه بندی شده اند.

ساختار امواج انگیزشی

الیوت مطرح کرد زمانی که حرکات قیمت نشان دهندە ی روند اساسی باشند، همیشه با پنج موج متمایز توسعه می یابند: سه موج در جهت روند و دو موج به عنوان اصلاح ضد روند اساسی(همانطور که در شکل ۱٫۱ نشان داده شده است). سه موج همسو با روند با امواج ۱ ،۳ و ۵ برچسب میخورند و امواج اصلاحی به صورت امواج ۲ و ۴ علامت گذاری میشوند.

امواج همسو با روند به طورمعمول امواج انگیزشی نامیده میشوند. هنگامی که این توالی پنج موجی تکمیل شد، یک اصلاح تشکیل خواهد شد. درحالیکه شرح کاملتری از امواج اصلاحی در ادامه خواهد آمد، هم اکنون به طور ساده میگویم که آنها در سه موج توسعه می یابند که اینامواج را با A، B و C نامگذاری میکنیم.

شکل ۱٫۱ .ساختار موجی ساده

شکل ۲٫۱ .نشان دهندە ی چگونگی یک حرکت پنج موجی در نمودار است (به عنوان مثال در نمودارساعتی USD/EUR)
شکل ۲٫۱ .موج انگیزشی در USD/EUR

طبق یافته های الیوت امواج در مقیاس های زمانی متعدد (روزانه، هفتگی و ماهانه) به صورت فراکتال هستند. این بدان معنی است که اساس تمام حرکات چه درنمودار پنج دقیقه ای یا ماهانه به عنوان چارچوب های زمانی کوچکتری جهت تشکیل بلوکهایی برای مقیاس زمانی بزرگترذاتاهستند. این را میتوان در ساختار موجی پیچیدە ی نشان داده شده در شکل ۳٫۱ مشاهده نمود.

شکل ۳٫۱ .ساختار موجی پیچیده

بنابراینیک حرکت پنج موجی ساده آغاز دنبالۀ جدیدی است که موج (۱)را شکل میدهد و اصلاح سه موجی پس ازآن موج (۲) خواهد بود. به دنبال آن موج (۳)، موج (۴)و موج (۵)می آید.درواقع این حرکت پنج موجی بزرگتر، موج (۱) از درجه بعدی بالاتر را ایجاد میکند و سپس موج(۲) می آید.توجه داشته باشید: در یک حرکت اصلاحی ساده، موج A و موج C باید شامل پنج موج باشندکه در واقعیت آنها حرکتهای ضد روند هستند. موج B همیشه سه موجی خواهد بود یا بعداًترکیبی از حرکت سه موجی را در آن پیدا میکنیم.اگر یک حرکت جهت دار پنج موجی به استثنای موج (۵ )مشاهده نمودید، همیشه باید پنج موجی دیگری به دنبال آن بیاید.

شکل ۴٫۱ .نشان دهندە ی پنج موجی کاهشی پیچیده است که در نمودار روزانە ی USD/GBP ظاهرشده است.
شکل ۴٫۱ .موج انگیزشی پیچیده در USD/GBP