پولبک یا بوسه آخر

پولبک یا بوسه آخر

در تحلیل تکنیکال اصطلاحا می‌گویند بوسه آخر یا پول بک. از آن‌جایی که خطوط حمایت و مقاومت در تحیل تکنیکال اهمیت به‌سزایی دارند، با شکسته شدن این خطوط و نقض شدن آن‌ها، از اهمیت آن‌ها کاسته نمی‌شود، بلکه تغییر وضعیت می‌دهند و از مقاومت به حمایت و برعکس تبدیل می‌شوند. یعنی وقتی یک حمایت شکسته می‌شود، بعد از شکسته شدن در نقش مقاومت ظاهر می‌شود. از سوی دیگر، وقتی یک مقاومت شکسته می شود، این مقاومت بعد از شکسته شدن در نقش حمایت ظاهر می‌شود. در عکس زیر، این تغییر وضعیت و تبدیل شدن حمایت به مقاومت و بر عکس رو می‌بینید:

پس پول بک تفاوتی نمی‌کند که در روند صعودی باشیم یا نزولی. در هر دو حالت با شکستن حمایت و مقاومت قیمت ممکن است دوباره به سمت این قیمت‌ها برگردد و از نو شروع به حرکت در جهت قبلی کند.

پولبک چیست و چه تفاوتی با اصالح قیمت دارد؟

حتما اصطلاح پولبک را در تحلیلهای تکنیکال و گفتار و نوشته های تحلیلگران شنیده یا دیده اید. اغلب افراد با شرایط صحیح شکل گیری پولبک در علم تکنیکال آشنا نیستند. البته باید حق داد چرا که در غالب کتابها از معرفی صحیح اینمبحث شانه خالی شده به همین دلیل تصمیم گرفتم یک مطلب جامع در این زمینه در بورسینس برای شما تهیه کنیم.

پولبک در یک جمله به بوسه خداحافظی معروف هست یعنی سهم برای آماده شدن جهت صعود و یا نزول پرقدرت به خط روندی که براش ترسیم شده برخورد میکند و به روندی که در پیش گرفته برمیگردد. به عبارت دیگر پولبک ( pullback )حالتی است که قیمت برای آخرین بار به محدوده ای که قبال در آن بوده برمی گردد و آن را لمس می کند.

برای توضیح بیشتر فرض کنید که قیمت همواره در باالی خط روند در حال نوسان بوده و پس از مدت ها خط روند را میشکند و حرکتی خالف جهت روند را آغاز می کند. در این حالت برخی از سهامداران موفق به بستن پوزیشن خود نمیگردند و زیان های زیادی را متحمل می شوند . اما بازار همواره این گونه بی رحم نبوده و در برخی موارد فرصتی دوباره به سهامداران می دهد تا موفق به بستن موقعیت معامالتی خود شوند.

توضیح فوق را با ذکر مثالی ادامه می دهیم.

در شکل زیر نمودار سهام فملی را مشاهده می کنیم که پس از مدت ها خط روند صعودی رو به پایین شکسته شده است . دراین حالت سهم وارد روند اصالح می شود . پس از چند روز سهم تالش می کند تا دوباره خود را به باالی خط روند برساند و به آن حمله می کند . در این حالت قیمت در اکثر مواقع موفق به لمس خط روند می گردد اما در شکستن آن ناموفق است و دوباره وارد روند ریزشی می گردد که این روند ریزشی قوی تر از قبل می باشد.

به این اتفاق پولبک به خط روند صعودی می گوییم و در این مورد فرصت دوباره ای برای فروش سهام به سهامداران داده می شود.

در مثال دیگری شاهد شکست خط روند نزولی در نماد واتی و پولبک به آن می باشیم.

پولبک منحصر به خطوط روند نمی باشد و در تمام خطوط حمایت , سر وشانه ها و کف های دو قلو نیز امکان اتفاق آن وجود دارد.

در مثال زیر شاهد تشکیل الگوی سر و شانه سقف در نماد خودرو و پولبک موفق به خط گردن می باشیم که فرصت مجددی به فروشندگان برای خروج از سهم داده است.

۱-بیش از ۵۸ درصد روند ها بعد از شکست حمایت ها یا مقاومت های معتبرشان به نقاط شکست پولبک می کنند.

۲-پولبکهای معتبر به صورت معمول در زمانی کمتر از ۳۰ روز شکل گرفته و تکمیل می شوند.

۳-در بیش از ۶۶ درصد موارد، روندهایی که با حجم معامالت چشم گیری نسبت به میانگین سی روز گذشته حمایتها یا مقاومتهای خود را شکسته بودند پولبکهای قدرتمندی را تشکیل میدهند. لذا میتوان ادعا کرد که روندها زمانی که حمایت ها و یا مقاومت ها را با حجم چشم گیری میشکنند عالقه زیادی به پول بک دارند.

۴-اگر روند قبل از شکست مقاومت خود سه روز متوالی قیمت پایانی کمتر از قیمت پایانی روز قبل داشته باشد احتمال شکل گیری پول بک بعد از شکست منطقه حمایتی  به طور چشم گیری کاهش میابد .همچنین در صورتی که قبل از عبور ازمقاومت ها سه روز متوالی قیمت پایانی باالتر از قیمت روز گذشته باشد احتمال شکل گیری پولبک کاهش میابد.

۵- برخلاف تصور عموم پولبک نباید حتما بازگشتبه نقطه شکست باشد بلکه نفوذ حداکثر دو روزه در محدوده نقطه شکست قابل پذیرش هست.

۶-روندها عالقه دارند شش روز بعد از شکست مرحله اول پولبک رو به اتمام برسانند و مرحله دوم پولبک را در طی یازدهروز به پایان ببرند.

نکته مهم :شکست یک حمایت یا مقاومت و تکمیل پول بک لزوما به معنی ادامه روند قبلی نیست.

بررسی هزاران نمودار توسط استاد بولکوفسکی نشان میدهد ۴۷ درصد )کمتر از نیمی ( از روندها بعد از تکمیل پولبکروند قبلی خود را پی گیری میکنند در حالی که ۵۳ درصد روند ها بعد از پولبک، با قدرت روند قبلی را از دست داده یارفتار هایی خالف انتظار انجام میدهند.

آقای بولکوفسکی پیشنهاد میکند بعد از پولبک به نقطه شکست برای نظر دادن در مورد این که آیا روند قبل از شکستپیگیری میشود یا نه . اجازه بدهید روند از محدوده پولبک در جهت روند قبل از شکست به طور کامل خارج بشود و بعد نظر بدهید.

اصلاح قیمت چیست؟

اصلاح یعنی اینکه سهمی در حال صعود یا نزول است ولی این سهم همیشه نزول یا صعود نمیکند بلکه وسط کار یکاصلاح انجام میدهد.

مثال سهم از قیمت ۲۰۰ اومد به ۱۵۰ آمده بعد یک موج مثبت در نمودار آن شکل میگیرد و تا ۱۷۰ رشد میکند، بعد دوباره نزول کرده و افت سهم از ۱۵۰ به ۱۷۰اصلاح سهم در روند نزولی نام دارد.

از طرف دیگر سهمی در حال رشد است، مثال از ۲۰۰ تومان به ۳۰۰ تومان رسیده و به حاطر جو روانی بازار و مقاومتها و اینکه معموال هیچ موقع صعودها شارپ نخواهند بود استراحتی میکند و مثال تا قیمت ۲۵۰ تومان پایین میآید که به این حالت اصلاح در صعود گفته میشود. در حالت کلی اینکه سهم به صورت شارپ صعود و یا نزول نمیکند و معموال بصورت پلکانی بالا یا پایین میرود.